ملکوت

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 
  • حدیث موضوعی

تعدد زوجات قانون قدیمی است

17 شهریور 1396 توسط طوبی

 

- در این مورد تردیدی وجود ندارد که قرآن بر مشروعیت چندهمسری مهر تأیید می نهد و در این رابطه در سوره نساء می فرماید :

 « وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا  فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَيْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنى أَلاَّ تَعُدلُوا[1]؛ و اگر در اجراى عدالت ميان دختران يتيم بيمناکيد، هر چه از زنان [ديگر] که شما را پسند افتاد، دو دو، سه سه، چهار چهار، به زنى گيريد. پس اگر بيم داريد که به عدالت رفتار نکنيد، به يک [زنِ آزاد] يا به آنچه [از کنيزان] مالک شده‏ايد [اکتفا کنيد]. اين [خوددارى] نزديک‏تر است تا به ستم گراييد [و بيهوده عيال‏وار گرديد]. »

 - و باز در همان سوره می فرماید : « وَ لَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِيلُوا کُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوها کَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِنْ تُصْلِحُوا  وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحِيماً[2] ؛ و شما هرگز نمى‏توانيد ميان زنان عدالت کنيد هر چند [بر عدالت] حريص باشيد! پس به يک طرف يکسره تمايل نورزيد تا آن [زن ديگر] را سرگشته [= بلاتکليف] رها کنيد. و اگر سازش نماييد و پرهيزگارى کنيد، يقيناً خدا آمرزنده‏ى مهربان است. »

 اسلام نه اینکه مبتکر چندهمسری نبوده ، بلکه در مورد اصل ازدواج هم مبتکر چیزی نبوده که پیش تر وجود نداشته باشد. در همه ی ابعاد روابط بشری که براساس طبیعت زندگی اجتماعی قرار دارند ؛ وضع به همان صورت بوده است و کار اسلام در این میان مهر تأیید نهادن و یا تعدیل و سالم سازی موارد و مسائل مختلف بشری به گونه ای که از افراط و تفریط به دور باشد و با سرشت بشری سازگاری داشته باشد و بشریت را از زیان های انحراف و کجروی مصون بدارد ، بوده است تا اینکه جنبه های مثبت این طبیعت را برای ازدواج حفظ کند.

 ازدواج و تشکیل خانواده ، جزء طبیعت انسان های اولیه بوده و قرن ها پیش از آمدن آخرین رسالت ، پدیده تعدد زوجات به صورتی گسترده وجود داشته است. در ارتباط با این موضوع تاریخ راجع به ابراهیم و یعقوب و داوود و سلیمان و دیگر پیامبران سخنان بسیاری دارد.

 همچنین حقایق بسیاری در ارتباط با این موضوع راجع به مردم عرب و غیرعرب در بسیاری از ممالک و حتی مردم اروپا ، در کتب تاریخی وجود دارد. در میان اروپائیان تا زمان شرلمان که خود دارای چندین همسر بود ، چندین همسری قضیه رایجی بود و این کشیشان مسیحی بودند که به مردان دارای چند همسر توصیه می کردند از میان زنان خود ، یکی را به عنوان همسر و بقیه را به عنوان خدمتکار نگاه دارند.

 از همین جا بود که چند همسری در اروپا به بیراهه رفت و به صورت امری بسیار زشت و منفور درآمد و با فطرت و اخلاق سرِ ناسازگاری پیدا کرد و بدین ترتیب تعدد زوجات که در میان اروپائیان مشروع و قانونی بود ، ممنوع شد اما ارتباط با دهها رفیق و معشوقه امری رایج گردید.[3]

 

 


[1]- سوره نساء (4) ، آیه 3

[2]- همان ، آیه 129

[3]- محمود شلتوت ، آیین زندگی در اسلام ، عبدالعزیز سلیمی ، ص 273-271

 نظر دهید »

خواص در مانی روغن زیتون

13 شهریور 1396 توسط طوبی

 

روغن زیتون دارای اسیدهای چرب غیراشباع مونو و آنتی اکسیدان می باشد که باعث طول عمر و کاهش بیماری های مرتبط با مصرف روغن ها اشبــاع می شــود. بنابرایــن مصرف آن به جای روغن های اشباع و جامد فواید زیر را برای سلامتی بدن دارد :

 - روغن زیتون سلامت شریان ها را تأمین می کند.

 - مانع آسیب رساندن رادیکال های آزاد حاصل از چربی ها و روغن ها به سیستم قلبی – عروقی می شود.

 - کلسترول خون و به خصوص نوع بد آن یعنی LDL را کاهش می دهد ، بدون اینکه نوع خوب آن یعنی HDL کلسترول جلوگیری می کند.

 - از مسموم و اکسیده شدن LDL  کاهش پیدا کند.

 - مانع رسوب پلاکت ها در جدار شریان شده و در نتیجه مانع تنگ شدن شریان ها می شود.

 - روغن زیتون به علت دارابودن چربی های غیراشباع MUFA باعث اتساع سرخرگ ها شده و غیر از این طریق باعث کاهش فشار خون بالا و بیماری های قلبی می شود.

 - روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان های قوی مثل پلی فنول ها و فلاو ونوئیدها می باشد که این آنتی اکسیدان ها باعث کاهش پراکسیداسیون چربی ها در بدن و به دنبال آن کاهش استرس اکسید اکسیداتیو می شوند. در نتیجه بدن را از صدمه رادیکال های آزاد حفظ می کند و بدین طریق باعث کاهش ابتلا به انواع سرطان ، خصوصا سرطان پوست، روده و سرطان سینه در زنان می شود. [1]

 [1]- محسن شکری ، طب الرضا (ع)

 6 نظر

اقتصاد مقاومتی راهکار توسعه پایدار

10 شهریور 1396 توسط طوبی

اقتصاد مقاومتی راهکار توسعه پایدار

نوشته: منصوریان

مفهومی که در سالهای اخیر وارد ادبیات توسعه شده، مفهوم توسعه پایدار است. توسعه پایدار از معدود مفاهیم و شرایطی است که هم دارای جذابیت های خاصی برای سیاستمداران و تصمیم سازان است و هم با آرمان های آحاد جوامع همخوانی دارد. توسعه پایدار هم مطلوب اقتصاد دانانی است که دیدگاه عقلانیت تکنیکی به مسائل دارند و هم آرمانی است در چارچوب عقلانیت اخلاقی.

توسعه پایدار، توسعه ای بلند مدت است که نسل های آینده را نیز دربر می گیرد. توسعه پایدار در صدد فراهم آوری استراتژی ها و ابزاری است که بتواند به پنج نیاز اساسی زیر پاسخ دهد:

صفحات: 1· 2· 3

 5 نظر

معرفی ملاصدرا

01 آذر 1395 توسط طوبی


مقدمه
شکی نیست که کشور عزیز ما گذشته ی پر افتخاری دارد و دانشمندان بزرگی از این سرزمین با عظمت بر خاسته اند که شخصیت جهانی دارند و دانشمندان بزرگ جهان – که در مقابل هیچ چیز جز علم و فضیلت سر تعظیم فرود نمی آورند – نسبت به آنها نهایت احترام را قائلند و هر چه روزگار بر آنها بگذرد، نام آنها بزرگتر و بر عظمت آنها افزوده تر خواهد شد.
یکی از بزرگترین فلاسفه اسلام ، نابغه و فیلسوف عظیم الشأن شرق، صدر المتألهین معروف به ملاصدرای شیرازی است که در علوم الهی و فلسفه ماوراءالطبیعه مقام بلندی را داراست و آراء و نظریه های فلسفی او مورد توجه محققان است.
عقاید و آرای صدرالمتألهین بعد از خودش به دست شاگردان او منتشر شد و مصنفان این مرد بزرگ، بیش از سیصد سال است که در مدارس و حوزه های علمی اسلامی تدریس می شود.
آنچه در این نوشتار ، مورد توجه بوده است ، آشنایی با ملاصدرا یکی از بزرگان شیعی قرن یازدهم هجری است که در حکمت اسلامی و علم کلام و فلسفه از مفاخر دوران به شمار می آید.

مروری بر زندگی ملاصدر

صفحات: 1· 2

 نظر دهید »

​محقق كركي کیست!

24 آبان 1395 توسط طوبی


نورالدین علی بن حسین العالی، مشهور به علی بن عبد العالی، خاتم المجتهدین،1 مولی المروج و محقق ثانی در حدود سال (870 ﻫ .ق) در منطقه جبل العامل لبنان در کرک نوح متولد شد. کرک نوح، از نواحی است که علمای بزرگی را در خود پرورش داده است. خانواده کرکی از مشهورترین خانواده های شیعی این منطقه بوده و پدرش از علمای معروف این ناحیه به شمار می رفته است. محقق دوره اصلی تحصیلات خود را در همین منطقه گذراند. از مهمترین اساتید او بعد از پدر، علی بن هلال جزایری عالم بزرگ عصر بود که کرکی به او احترام بسیار می گذاشت.
کرکی همانند بسیاری از علمای شیعی این منطقه برای فراگیری کتب اهل سنت به دمشق، مصر و مکه سفر کرد و سال ها نزد علمای سنی مذهب به تحصیل پرداخت و از چند تن از علمای بزرگ آنجا اجازه نقل حدیث گرفت. و در نهایت پس از کسب اجازه نقل حدیث و اجتهاد از استاد بزرگ خود علی بن هلال جزایری در سال (909 ﻫ .ق) به نجف آمد. در این زمان وی مجتهدی بزرگ محسوب می شد، که به تدریج آوازه ی او در نجف پیچید. در آن سال ها شاه اسماعیل صفوی تحولی عظیم در اوضاع ایران به وجود آورده بود، که سیر تاریخ تشیع در ایران را تغییر داد؛ و کرکی که خاطره تلخ مظلومیت ها و تلخ کامی های جامعه شیعی جبل عامل را با خود داشت، به خوبی از این پیش آمد استقبال کرد. تا اینکه - احتمالاً - در سفر فتح عراق در سال (914 ﻫ ق) شاه اسماعیل، کرکی و علمای دیگر را برای تبلیغ تشیع به ایران فراخواند. و هر سال مبلغ هفتاد هزار دینار برای محقق می فرستاد، تا به مصرف تحصیلی او و گروهی از طلاب برسد.2
همین امر مخالفت بعضی از علما را برانگیخت که کرکی از آن بسیار دل آزرده بود. دو سال بعد محقق بزرگ شیعی دعوت شاه اسماعیل را اجابت کرده و به ایران سفر نمود. در این زمان بین صفویان و ازبکان در خراسان جنگ سختی در گرفته بود که در نتیجه سپاه قزلباش صفوی پیروز شد و با تصرف هرات، آنجا مرکز فرهنگی- سیاسی شرق ایران شد. قزلباشان خشن صفوی به دستور شاه اسماعیل، سعدالدین تفتازانی عالم بزرگ شهر هرات و شیخ الاسلام سی ساله ی دولت تیموری را به جرم تسنن به قتل رساندند؛ کرکی زمانی که وارد هرات شد و این خبر را شنید برآشفت و گفت:

صفحات: 1· 2

 1 نظر
تیر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

ملکوت

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • سیمای فرزانگان
  • آیا میدانبد
  • حکایت
  • تغذیه و تندرستی
  • روایت تاریخ
  • راه سعادت (احادیث)
  • انرژی مثبت
  • مقالات وبلاگ نویس

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس